Silu príbehov Vám ukáže Posledný Namsara (Iskrari #1 Kristen Ciccarelli)

Viete ako niekedy prechádzate kníhkupectvom, ohmatávate každú knihu a jednoducho neviete nájsť tú, ktorú zo sebou zoberiete domov? Nie, nemyslím tú situáciu, keď chcete kúpiť každú, ktorú chytíte, ale nemôžete si ich kúpiť. Jednoducho ten pocit, keď nejakú knihu chcete, ale neviete, na čo máte chuť? Tak ja vám poviem! Túto knihu! Preboha a prosím, zoberte si túto knihu. Prečo? Čo? Nebojte sa, ja vám to vysvetlím. Vitajte pri recenzii na knihu Posledný Namsara!



Názov: Posledný Namsara                                   
Originálny názov: The Last Namsara  
Séria: Iskari
Diel: Prvý               
Autor: Kristen Ciccarelli
Počet strán: 376
Jazyk: Slovenský 
Dátum vydania: US: 3.10. 2017/ SR: 18. 10.2019
Anotácia: Prvý diel fantasy trilógie, v ktorej vedú ľudia dávnu vojnu s drakmi. A jedno dievča ich má za úlohu všetkých vyzabíjať. 
Princezná Asha je najobávanejšia lovkyňa drakov. Privoláva ich rozprávaním prastarých legiend, ktoré síce drakov prilákajú, ale zároveň im dodávajú dávno zabudnutú moc – opäť chrlia oheň. Ignoruje tak všetky kráľove príkazy. Dávne legendy totiž stáli kráľovnú život. A takmer aj Ashu. Pred vyše desiatimi rokmi ju drak pri love popálil, Asha takmer zomrela a drak vypálil polovicu kráľovstva. 

Keď jej kráľ prikáže skoliť obávaného prvodraka Kozua, Asha zacíti príležitosť ako splatiť dlh svojmu mestu a kráľovstvu. Aby pokorila najmocnejšieho zo všetkých drakov, musí sa postaviť vlastnej minulosti, odolať volaniu rozumu a počúvať svoje srdce. Časy sa však menia a dávni hrdinovia, ktorých poznala len z prastarých legiend, jej ožívajú pred očami s neuskutočniteľnými výzvami. Lebo aj ľudia z čírej temnoty dokážu chytiť svoj osud do vlastných rúk a nájsť cestu k dobru.

Kniha The Last Namsara prišla do amerických kníhkupectiev pred dvoma rokmi a my sme sa konečne dočkali nášho vlastného prekladu s dokonalou obálkou (#sorrynotsorry kamoši z Česka) a už nám nič nebráni ponoriť sa do príbehu o.... O čom vlastne? Kniha Posledný Namsara sľubuje draky, boj a hlavnú hrdinku prahnúcu po pomste. A presne to všetko dostanete a ešte aj o niečo viac. Nenávidená a obávaná princezná ma za úlohu zničiť draka, kvôli ktorému už roky na ňu všetci zazerajú- Nejde len však len o vidinu pomsty, je za tým omnoho viac. Čo ak ju ľudia nebudú nenávidieť? Čo ak konečne bude voľná? A Prvodrak Kozua je silný, Asha už dávno nie je to malé dievčatko a je rovnako silná ako on. Avšak, Asha nemá na svoju úlohu moc času a keď sa jej naskytne príležitosť využiť dary, ktoré sú jej ponúkane aj napriek tomu, že tým potichu zrádza to, čo ju jej otec učil, urobí to. Ale ako sa hovorí, nič nie je zadarmo. A Asha ešte len zistí cenu. 

Pomedzi moje čítanie som zablúdila aj na instagram samotnej autorky, kde predstavovala ilustrácie jej postáv ku knihám a musím povedať, že potom som mala na hlavnú hrdinku o niečo lepší pohľad. Najprv si myslíte, že Asha bude typická hrdinka- krásna, inteligentná a dobrá. Hneď v prvej kapitole zistíte, že Asha je síce všetko z toho, len úplne iným spôsobom. Sama autorka chcela, aby bola jej hlavná hrdinka komplikovaná, čo pri všetkom, čo sa o nej na začiatku dozvieme, dáva zmysel. Minulosť nesie ako kríž a netvarí sa, že všetko je v poriadku. Chvíľkami som dokonca sama pochybovala, či je vôbec Asha ten ,,dobrák“ knihy. Jemné záblesky, ktoré sa kapitolami objavovali a prehlbovali však začali hlavnú hrdinku ukazovať ako oveľa viac komplexnejšiu a prepracovanú postavu. V dobre klišé hrdiniek, ktoré všetko zvládajú a sú dokonalé, Asha predstavuje naozaj určitú nápaditosť a svojou drsnou krásou zaujme nejedného čitateľa. 

Najväčší šok bol pre mňa kvôli mojej nevedomosti fakt, že ďalšie knihy sa sústreďujú na ďalšie postavy. Na jednu stranu mi to bolo ľúto, na druhú stranu som za to veľmi vďačná. Autorka ponúka rozmanitú ponuku postáv, ktoré pomaly približuje. Kráľ, ktorý je na svoju dcéru hrdý aj napriek tomu, že kvôli jej činom jeho kráľovstvo stalo na tenkom ľade, snúbenec ktorý chce vlastniť a vlastniť no nič nechce dávať a ak sa mu niekto nepodrobí, ide na to po svojom. Jeho otrok, ktorý má viac odvahy, ako by mal mať aj napriek tomu, že čo i len za pohľad môže zaplatiť životom. Samozrejme, predstavujú sa ďalšie a ďalšie postavy: sesternica Sefire či budúci kráľ, brat Dax .Práve oni dvaja sú postavy, ktoré často vojdú do popredia, ale na konci knihy si uvedomíte, že o nich nič neviete. Na čo si buď hovoríte škoda (tak ako ja) alebo si dopredu zistíte, že ďalšie knihy ich priblížia oveľa lepšie. Postavy sú však rozmanité, všetky prichádzajú nie len s príbehom, ale dokonca aj balíkom pozitívnych aj negatívnych vlastností, čo sa pri vedľajších postávách veľmi nevidí. Nehovorím, že vedľajšie postavy sú nutne prepracované, ale majú určitý charakter a v príbehu nevyznievajú len ako neživé kulisy. To osobne oceňujem, nakoľko pri vytvorení nového sveta, ktorý autorka aj vytvorila, to naozaj dotvára príbeh. 

Poslednú Namsaru som zachytila len nedávno a naozaj som jej venovala pozornosť, keď sme na Cooboo tour dostali ako ochutnávku prvých 30 strán. Na tejto knihe by som mohla vyzdvihnúť veľa vecí. Zaujímavé postavy, zaujímavý svet a mytológia ale čo si ma na tejto knihe naozaj získalo bol štýl rozprávania. Moje obľúbene kapitoly sú prierezmi príbehmi či samotnými ,,zakázanými“ legendami. Dodávajú knihe nezvyčajné čaro a taktiež sa nestratia niekde v kontexte medzi dôležitými momentami samotnej knihy ako takej a nenarušujú hladký priebeh. Samotný dej, príbeh je dá sa povedať v stálom pohybe, stále sa niečo deje a nemáte pocit, že stagnujete. A nie len samotný príbeh ale aj postavy sa menia každou pretočenou stránkou, reálne dokážete sledovať aký dopad majú udalosti na ich zmýšľanie a konanie a to, ako som si všimla, už nie je v niektorých knihách samozrejmosť. Ako som už spomínala, autorka vytvorila nový svet a trúfam si povedať, že na ňom asi tvrdo makala. Minulosť dáva zmysel, reálne vytvára prítomnosť. Aby som bola viac jasnejšia. V priebehu deja autorka vysvetľuje ako to bolo s ich zvykmi, kráľmi a kráľovnami či ľuďmi okolo nich. Čo ich priviedlo do záhuby a čo ich priviedlo k sláve. Má to svoju hlavu a pätu. Myslím si, že to je zámermnohých autorov: vytvoriť svet, ktorý bude dávať zmysel, bude mať pevne dané základe a pritom úplne nepomátať čitateľovi hlavu. Kristen Ciccarelli sa to podarilo a taktiež vo mne dokázala prebudiť záujem o draky, ktoré pre mňa od dôb Eona, boli takpovediac zabudnutým tovarom. 

Kniha posledný Namsara si ma získala hlavou hrdinkou, ktorá je iná, ako možno čakáte (ak nie lepšia) skvelým námetom, prepracovaným svetom a zaujímavou formou rozprávania. Ak by som žila v kráľovstve Figgaardu a tento príbeh by bol zakázaný, rozprávala by som ho aj tak. Dookola a dokola. Pretože by som naň nechcela zabudnúť, a nechcela by som, aby na príbeh Posledného Namsaru zabudli ľudia. Ale v tomto kráľovstve ani ja a ani vy nežijete, a ja vám ho nemusím rozprávať. Môžete si ho prečítať vy sami a zapísať si ho do vašej knihomoľskej duše tak, ako ja. A hej, keby to nebola jasné, 5 obláčikov.  A hej! Dajte kukuč aj pod hodnotenie- mám tam pre vás pár vecí!



Prvých 30 strán z knihy môžete nájsť TUZa poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatrosmédia a knihu si môžete kúpiť TU. A teraz si dokonca môžete prečítať aj niečo z druhého dielu! 


1 komentár

  1. Knižku si plánujem zaobstarať a po takejto recenzii...no chcem ju už držať v rukách :D Vyzerá naozaj úžasne.

    OdpovedaťOdstrániť