Tá o princovi a prvéj veternéj čarodejke (Prvá veterená čarodejka/ Mágia živlov #1)


Šťastný nový rok 2020! Áno, moc dobre viem, že už v novej dekáde prežívame dva- takmer tri mesiace, ale na moje ospravedlnenie, úprimne neviem ani ako to stihlo tak rýchlo prejsť. A síce vás mienim o tom všetkom informovať- ak sa dostanem k napísaniu takého článku, dnes by som sa chcela pozrieť na jednu z kníh, ktoré som stihla za tento rok prečítať. Takže bez ďalšieho obkecávania: Recenzia na knihu Prvá veterná čarodejka! 


Názov: Prvá veterná čarodejka                             
Originálny názov: Air Awakens 
Séria: Mágia živlov/ Air Awakens
Diel: Prvý               
Autor: Elise Kova
Počet strán: 368
Jazyk: Slovenský 
Dátum vydania: US: 27.8. 2015/ SR: 31. 1. 2020
Anotácia: Učnica v knižnici, princ a mág v jednom a ich nezničiteľné magické puto.

Ríša Solaris má na dosah zjednotenie celého vojnami zničeného kontinentu. A živelná mágia driemajúca v sedemnásťročnej učnici môže priniesť Cisárovi definitívne víťazstvo. 

Vhalla Yarlová žije sen každého knihomoľa – pracuje ako učnica v knižnici, kde je dňom i nocou obklopená kopami kníh z celej ríše. Odmalička jej opakovali, aby sa stránila tajomnej Veže, v ktorej prebývajú mágovia a čarodejky. Potom však nevedomky zachráni život najmocnejšieho mága – samotného princa Aldrika. Vhalla by najradšej naveky ostala medzi knihami, lenže v žilách jej koluje dávno zabudnutá mágia, ktorá sa derie na povrch a túži slobodne žiť a dýchať. Musí sa rýchlo rozhodnúť, či prijme svoje dedičstvo a stane sa prvou Veternou čarodejkou po stopäťdesiatich rokoch alebo svoju mágiu zahubí a do konca života bude dýchať knižničný prach. Odvekí nepriatelia číhajú za každým rohom a Vhallina nerozhodnosť ju môže stáť oveľa viac, ako si kedy dokázala predstaviť.


Vitajte v kráľovstve Solaris, ktoré zmieta vojna a kde žije aj malá a nenápadná hlavná hrdinka Vhalla. V jeden večer sa jej- ani ona sama nevie ako, podarilo zachrániť korunného princa Aldrika a bez toho aby nad tým čo i len uvažovala, sa jej svet sa zmení na nepoznanie. Odrazu stojí pred voľnou spojenou s Mágmi o ktorých ju učili, že sa ich ma strániť alebo tým, čí si vyberie život, ktorý tak dobre pozná a miluje. A kým sa rozhoduje, čo vlastne chce, čas pomalý beží a nie len kvôli vojne, ale aj kvôli jej vlastnej budúcnosti. Nehovoriac o tom, že jej mágia je rozhodnutá sa dostať na povrch a ukázať svoju silu, o ktorej mnoho ľudí naozaj už nevie. Pretože Vhalla je prvá veterná čarodejka po veľmi dlhej dobe. A je len na nej, či ten fakt bude vnímať ako dar, alebo ako prekliatie.

Vhalla nie je postava, ktorú by som mala nejako zvlášť rada. Už od prvých stránok mi príde jemne naivná a nevšímavá, svojim spôsobom naozaj dieťa, ktoré nie je úplne zvyknuté na vonkajší svet. Je mi jasné, že to znie zle: Komu taká postáva znie lákavo? Ale do príbehu zapadá a v priebehu príbehu až ku koncu jednoducho viete, že je to ten typ postavy, ktorý na začiatku série vyzerá ako nežná kvetinka, ktorú by aj jemný vietor zlomil a na konci to bude postava (ak sa nič nepokašle) ktoré zvládne najsilnejší vietor.  Vhalla je jednoducho dobrá postava, ktorú z pokojného života vytrhnete a chcete ju postaviť do stredu búrky. A napriek tomu, že sa chce držať svojho starého života, toho kde bola naozaj spokojná, vidíte v nej prirodzene vyznievajúcu zvedavosť ohľadom toho, čo by jej nový život mohol priniesť a čo všetko sa vlastne za svetom, v ktorom žije, skrýva. Jej reakcie, hlavne pri niektorých situáciách, sú podarené a pochopiteľné, pri niektorých si poviete....meh, toto by chcelo niečo iné. ALE hlavne posledné strany ma prinútili na ňu pozerať z iného uhlu a hlavne sa tešiť na to, kto sa z nej stane v pokračovaní. 

Akonáhle sa začnem zamýšľať nad postavami, začne mi do popredia vyskakovať postava za postavou. A to je pri pomerne tak krátkej knihe pre mňa vždy trochu výkričníkom, nakoľko rada sledujem čo sa deje aj mimo hlavne dvojice. Tieto postavy môžu byť svojim spôsobom len ,,systémové“ ale pomáhajú formovať nie len postavy, ale aj prostredie. A síce musím povedať, že o žiadnej postave reálne nič podstatné neviem a okolo všetkých sa pohybujeme ako keby po špičkách, nutne mi to nevadí. Pomohlo mi to sa o niečo viac sústrediť na hlavnú hrdinku, na jej prežívanie a správanie (Decká, mám pocit, že tá psychológia sa mi jemne vtiera do čítania👀). Myslím si, že najväčší kontrast máme samozrejme pri hlavnom hrdinovi Aldrikovi a jeho bratovi, kde ich autorka stavia do pozície ,,toho zlého“ a ,,toho dobrého“  kde postupne odhaľujete že nie všetko je tak, ako sa zdá a bla bla bla 🙄. ALE taktiež mám pocit, že hlavne Aldrik je pre mňa zaujímavá postava, pretože na začiatku som ho naozaj mala za toho typického ,,zloducha“ a síce v priebehu knihy zisťujete, že to možno tak úplne nie je, ani na konci sa nezbavíte pocitu, že je krok pred hlavou hrdinkou, tak aj pred vami. A to je tak trochu frustrujúce ale zároveň super. Ale hej, miestami ho budete chcieť zhodiť z veže zámku  Čiže aj hlavne kvôli nemu (a nie nutne kvôli romantike- bacha na to) sa teším na pokračovanie. A vďaka tomu, že sme nespoznali ostatné postavy tak dobre, ako by sme chceli nemám problém sa s nimi rozlúčiť a úprimne (?) mi v ďalšom diely chýbať nebudú. Každého koho tam potrebujem tam aj mať budem. A napriek tomu, že mi je úplne jasné, že nám bude predstavená nová hromada postáv dúfam, že sa o tých ktoré pretrvali sa dozvieme viac. A nehovorím len o princovi.
 
Na túto knihu ma nebolo ťažké vôbec namotať. To vám určite muselo dôjsť. Stačí povedať slovo romantika a moja hlava sa tým smerom otočí. Preto som možno k tomu nepristupovala v prvom rade ako k fantasy knihe, ale ako k romantickej knihe. A nakoniec to bolo niečo naozaj medzi. Na jednej strane od knihy nie je možné očakávať neviem ako vyskladaný svet s ktorým by autorka strávila väčšinu knihy. Na druhú stranu to nie je tak, že by ste sa o svete v ktorom sa pohybujete nič nedozvedeli. Len sa nedozviete všetko. Čo je podľa mňa úplne prirodzené, nakoľko je pred nami ešte niekoľko ďalších kníh a...kam sa ponáhľať že hej? Osobne si myslím, že som ohľadom týchto vecí o niečo viac trpezlivejšia ako som bola v minulosti. Ak ma séria viac kníh a autor na vás nevyhŕkne všetko o svete naraz...je to naozaj až tak zlé? Recenzie zvyknem písať s trochu väčším odstupom (v tomto prípade je to asi tri týždne) a to hlavne kvôli tomu, že na konci každej knihy som väčšinu času nadšená. A takto si väčšinou aj overím, či kniha stojí za to- ak si o nej nič nepamätáte po dvoch týždňoch, stála kniha vlastne za to? Prvá veterná čarodejka mi v hlave utkvela hlavne číhavým štýlom autorky, príjemnými postavami- ktoré zatiaľ výrazne nevystupujú z davu, zaujímavým nápadom. Miestami ma autorka šokovala myšlienkami/ rozhovormi/ dejom a niekedy som si povedala- samozrejme že sa toto stalo. Úprimne v tomto momente vidím túto sériu skôr ako niečo oddychové ako niečo prevratné, ale na tom nevidím nič zlé. Nie všetky fantasy knihy vás musia dostať zo stoličky a nie všetka romantika vás musí prinútiť sa červenať od vlasov až po špičky prstov. Prvá veterná čarodejka sa drží niekde na pomedzí. A ja som s tým úplne v pohode. Pokiaľ samozrejme nezačne balancovať na zlú stranu.

V čom sa môžete v knihe Prvá veterná čarodejka? S príjemnými spadmi, s vyváženým budovaní vzťahov a zatiaľ len poodhaleným svetom. Táto kniha možno nie je žiadna High Fantasy, ale ponúkne vám niečo nové s kombinácií príjemnými oddychovými prvkami. Jednoducho sa budete chcieť schovať do perín, piť čaj a užívať si deň voľna. Alebo vypnite po náročnom dni. A na konci budete chcieť držať pokračovanie v rukách . Ale budete ochotný si počkať, ak to bude znamenať, že si to užijete ako túto knihu. Prvá veterná čarodejka nie je prevratná kniha, ale ak hľadáte niečo oddychové, je to skvelá 4 obláčiková voľba. 



Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatrosmédia a knihu si môžete kúpiť TU.



Žiadne komentáre