Dokáže svoj život poskladať zo socialných sieti? (Hľadá sa Mia- Sam Tschida)


Ahojte! Dúfam, že sa všetci máte dobre a že vám tento čas až moc nekomplikuje život. Keďže je ten mesiac knihy, povedala som si, že by sme ho mohli odštartovať recenziou! Dnes si porozprávame o knihe Hľadá sa Mia!

_________________________________________________________________


Názov: Hľadá sa Mia

Originálny názov: Siri, who am I?

Autor: Sam  Tschida

Počet strán: 320

Jazyk: Slovenský

Anotácia: Mia je mileniálka, ale po úraze hlavy má pocit, akoby sa narodila len včera.  Keď sa preberie z kómy s krátkodobou amnéziou, nespomína si ani na svoje meno. Má však cool účes, na sebe šaty Prada a v kabelke červený rúž značky Chanel. Zdá sa, že je bohatá, ale jediný spôsob, ako si to môže overiť, je vyskladať si cez Instagram svoj doterajší život.Kto bola Mia predtým, ako sa prebudila v nemocnici? A ako do jej príbehu zapadá majiteľ čokoládového impéria, francúzsky miliardár JP? Nie je už príliš neskoro, aby Mia prepísala svoj príbeh? Postupne aj vďaka sociálnym sieťam Mia zisťuje, že jej zranenie hlavy nebola až taká náhoda a jej život nebol taký šťastný a dokonalý, ako by sa na prvý pohľad zdalo.


________________________________________________________________

Mia je mladá žena, ktorá žije rovnako ako väčšina ľudí sociálnymi sieťami. Po tom, ako sa preberá v nemocnici, z nich dokáže poskladať útržky svojho života a toho kto je, alebo i predstavy, ktorou by chcela byť. Pomaly zisťuje, že je bohatá - no potom zistí, že vlastne ani nie. Potom, že má priateľa - s ktorým sa pohádala a zrejme ho k sebe nikdy reálne nepustila, pretože ani nevie, kde býva. Mia je zaujímavá postava a zapadá do postavy dnešnej baby, ktorá si zakladá na sociálnych sieťach. Je vtipná. Jej zmätenie je uveriteľné, a tiež spolu s ňou chcete veriť, že jej najnovšia teória o tom, kto je, je pravdivá. Podľa mňa to nie je postava, ktorú máte mať nutne radi. Myslím si, že prvá emócia, ktorú som pri nej cítila, je súcit. Často som s jej krokmi nesúhlasila, no vždy som sa nejako zamyslela nad tým, že ak by som nevedela, kto som, zrejme by som tiež nerobila najmúdrejšie rozhodnutia. Myslím, že autorke sa podarilo celkom dobre zachytiť charakter dievčaťa, ktoré dáva na svoje sociálne siete len to najlepšie a úprimne tomu životu verí. 

 

Vedľajšie postavy... Neviem úplne, čo k ním povedať. Nejde o to, že by tam neboli. Lenže v časovom zhone, v ktorom sa nesie celá kniha, sa na skôr zabudlo alebo nebol na ne čas. Najbližšie, ako k postave máme k Maxovi, ktorý je mladý neurovedec, ktorý si privyrába strážením domu bohatého priateľa hlavnej hrdinky. Je milý, starostlivý, má rád divné „nerdy“ tričká a pracuje na systéme, ktorý by mal odhaliť ľudské klamstvá. Až ku koncu knihy som mala pocit, že sa objavujú postavy, o ktorých sa dozvedáme niečo viac. Taká Crystal, ktorá je záhadou pre čitateľa takmer od úplného začiatku. JP,  bohatý priateľ, ktorý sa javí ako dokonalý chlap zo stránok časopisu - rozprávkovo bohatý, rovnako krásny a ako sa zdá, aj naozaj zamilovaný a starostlivý. Väčšinu času však hlavne naňho pozeráte s určitou nedôverou. Ako asi na všetkých, lebo všetky postavy sú nie len cudzinci, ale aj podozriví. Teda až na Maxa. 

 

Čo na knihe musím oceniť, je zaujímavé prevedenie. Miine myšlienky sú doplnené poznámkami pod čiarou, ktoré predstavujú niečo ako jej imaginárny zoznam - kto asi je, čo by mala urobiť. Prišlo mi to zaujímavé a neraz som sa nad nimi pousmiala. Celkovú náladu príbehu, v ktorom veľkú úlohu hrajú sociálne siete, podľa mňa pekne doplňuje prítomnosť #. Je to vtipné, dodáva to takú zaujímavú atmošku. Kniha sa číta veľmi ľahko, nie je to nič zložité. Očami beháte po texte len tak fukne. Avšak je tu jedna vec, ktorá mi na knihe pomerne vadila - časový zhon, v ktorom sa kniha odohráva. Myslím si, že je to problém väčšiny kníh, ktoré sa odohrávajú v tak ohraničenom čase. Čo mi je trochu ľúto, lebo sa mi páčil námet toho, ako sa hrdinka hľadá na základe náznakov na sociálnych sieťach, stretáva ľudí, stavia si predstavy a realita jej ich búra. Konceptovo je to podľa mňa skvelý a vtipný nápad. Problémom však je, že sa strašne rýchlo presúvame po mnohých zastávkach a na žiadnej sa poriadne nezdržíme. Napríklad taký Max je zaujímavá postava. Vzťah, ktorý sa medzi nimi buduje, má podľa mňa správny potenciál... až na to, že je príliš rýchly. Viem si predstaviť, že by sa celá záležitosť roztiahla na dlhší časový úsek ako na 5 dní. Trochu tie vzťahy a aj samotné postavy prehĺbiť. Totižto, pri tak krátkom čase je ťažké ich spoznať a fandiť im o niečo viac. Boli tam momenty, kedy sa postavy ako keby zastavili a mali svoj pokojný moment - no pri celom uponáhľanom koncepte to podľa mňa nešlo moc oceniť. Na druhú stranu nie je to kniha, ktorá vám má nutne odovzdať nejako prehnane silné posolstvo, aj napriek tomu, že sa tam veľmi pekne nesie myšlienka toho, že nemáme veriť všetkému, čo je na sociálnych sieťach. Je to oddychová kniha, pri ktorej podľa mňa každý siahne po ťažkom dni. 

 

Hľadá sa Mia je milá, celkom vtipná kniha na oddychové čítanie. Koncept je zaujímavý a podľa mňa aj úsmevný. Prevedenie je kvôli časovej tiesni o niečo horšie. Fanúšikom tejto knihy sa  môže stať niekto, kto nehľadá nič, nad čím by musel prehnane krútiť závitmi v hlave a chce si pri čítaní naozaj oddýchnuť. Kniha očarí aj nezvyčajnými prvkami, ako sú poznámky pod čiarou, ale aj # v texte, pretože to skvelé sedí do témy knihy. 




Za poskytnutie recenzného vytlačku dakujem vydavateľstvo Grada. Knihu si môžete zákupiť TU

Žiadne komentáre