Láska nebola v ich tréningovom pláne, ale v mojom čitateľskom bola (Mariana Zapata- kulti)

Úprimne, trochu sa bojím písať vôbec napísať recenziu, pretože tú poslednú som písala kedy? Pred rokom? (Hej, skontrolovala som to... je to len 11 mesiacov, woohoo!)  No ak nechcem, aby to tu zomrelo, musím ich znova začať písať a tak poďme sa pozrieť na to, či to ešte stále aspoň trochu viem. Recenzia na novinku, ešte takmer teplú z tlačiarne. Kulti! A môj názor na ňu je teplejší ako raňajšie rožky, ktoré práve vytiahli z pece! 





Ako vám asi všetkým došlo, kniha sa točí okolo športu, konkrétne futbalu. Ja fanúšik nie som, ale hlavná hrdinka Sal je nie len že fanúšik ale aj profesionálna hráčka. Práve aj k tomu ju inšpiroval nie len jej otec, či rodina ale aj jej idol Reiner Kulti. Od tej doby však prešlo mnoho času a Sal by nikdy nepomyslela na to, že by ju jej idol raz mohol trénovať. Až na to, že sa tak stalo. A zobralo jej to všetky ilúzie, ktoré o ňom ešte mala. A moc tomu nepomáha ani fakt, že takmer s nikým nehovorí, nie to aby ich trénoval. Avšak každou otočenou stranou sú si bližší a odhaľujú sa tajomstvá, ktoré menia jej pohľad a názory. Lenže, láska určite nie je v tréningovom pláne a Sal má na krku viac problémov, ako len nemeckú futbalovú hviezdu ktorú kedysi obdivovala... Stojí jej to všetko za to? 

Sal je príjemná postava, ktorá sa ani zďaleka nehrá na dokonalú. Bojuje sama so sebou, s tlakom okolia, s trénerom, s médiami a dalo by sa povedať, že slovo ,,bojovná“ ju naozaj vyznačuje. Sal je hlavná a jediná rozprávačka príbehu, vidíte len do jej hlavy a pomerne často sa pristihnete, ako sa nad jej myšlienkami usmievate. Môj problém s ňou však bol práve v tomto. Zo začiatku som mala brutálny pocit, že autorka mi chce vnútiť to, že ide o veľmi vtipnú hrdinku. Neviem, či som sa na jej humor viac naladila alebo to nebolo až tak nútené, no vedela som sa s ňou naozaj viac stotožniť a užívať si jej uhol pohľadu. Je to však tá hrdinka, o ktorej vám určite nevadí čítať. Nie je úplne dokonalá, ale nie je úplne neschopná baba, ktorá čaká na spasenie mužom. A to si naozaj cením. 

Hlavných postav nebolo veľa, čo je pre mňa vždy príjemným znakom toho, že autorka nemá potrebu vytvárať nové a nové postavy, len preto, aby sa jej dej niekam hýbal. Ako inak najdôležitejšia postava figuruje práve samotný Kulti, z ktorého len väčšinu času čakáte, čo z neho vylezie. A čakáte pomerne dlho, ale aj tak naňho tak očkom zazeráte, lebo ach, musíte. Ostatné postavy sú už teda samozrejme viac vedľajšie a nie je im venované toľko pozornosti, ale do rodiny Sal sa jednoducho zamilujete, a úprimne, knihu o nich by som si prečítala hneď aj zaraz. Za mňa vždy, keď sa ukázali na scéne, úplne si ukradli moju pozornosť.  Taktiež sa mi páčilo, ako pravdivo autorka vykreslila ženský kolektív. Pretože to je zvyčajne osobná forma pekla a autorka ukazuje že aj keď doslova kopete za jeden tím, tak vzťahy nie sú dobré a ženy k sebe dokážu byť fakt pekné mrchy. Ale taktiež ukázala, že priateľstvo medzi dievčatami vie byť krásne a plné vtipu, a to je presne to, čo človek prežíva a o čom sa mu dobre číta.

Na túto knihu som sa neskutočne tešila, pretože o jej ,,genialite“ som počúvala pomerne dlho a veľa, no nikdy som sa k nej nedostala. Takže akonáhle sa naskytla táto príležitosť, povedala som si, prečo nie? Pravda však je, že som si trochu narazila hubu, ako som padala z výšin mojich očakávaní. Na rovinu – kniha vôbec nie je zlá, lenže na tu všetku chválu, som čakala niečo iné. Pohyb a rozpoloženie deju sa mi nepáčilo. Nemám rada, ak sa po sebe postavy hodia hneď v druhej kapitole, avšak nie som určite fanúšička toho, keď sa to dlho vlečie. Plne rozumiem zámeru, s ktorým autorka prišla a oceňujem ho. Vždy rada sledujem ako sa vzťah medzi hlavnými aktérmi vyvíja a mení, rada zo stránok cítim chémiu ktorá z nich vyžaruje. Autorka určite na to nešla zle, celý čas ste vedeli, že áno im to bude fungovať. Len to nejako...neprechádzalo a v polovici knihy si už hovorím, ide vlastne o knihu, kde sa z nich stanú len priatelia? Pretože síce by ma to asi šokovalo, ale úplne by som sa nenaštvala. A odrazu tu bolo niekoľko posledných strán a ja som sa zmätene pozerala okolo seba vo vlaku, ako keby som dúfala, že niekto z ľudí povie kedy sa to stalo. Došlo k odhaľovaniu a boh vie čomu všetkému a ja som jednoducho žasla. V mojej hlave blikalo len slovko KEDY. Toto bol pre mňa zaručene najväčší kameň úrazu, kde podľa môjho názoru jednoducho neodhadla hranicu kamaráti – partneri. Mariana však píše dobre, čiže vďaka jej štýlu sa to číta rýchlo a ľahko, neskôr, keď som nemala pocit že mi niekto vtip núti, tak som sa na poznámkach v texte zasmiala a ocenila ich. S postavami pracovala pekne, dejom výrazne neupadala do nudných pasáží, ktoré by ste chceli prekrútiť. Na druhu stranu tam však bolo presne to, čo som spomenula vyššie. A ja som sa tak nejako ocitla v dileme, na koľko sa mi táto kniha páčila, na koľko nie a či som ochotná sa k nej vrátiť. 

Kulti, je jedna z mnohých kníh momentálne veľmi populárnej autorky romantických kníh v zahraničí. Mariana a samotná obálka vám sľubujú svieži príbeh, vtip, originalitu a chuť sa na konci začítať do jej ďalšej knihy. A podľa mňa, je to po tejto knihe len z časti pravda. Zápletka je určite originálna a rovnako aj prostredie, v ktorom sa kniha odohráva. Postavy sú zaujímavé a vtipné. Avšak, vtip niekedy pôsobil akoby nasilu, vzťah medzi hrdinami sa síce vyvíja, ale potom je tam veľký skok, čo na niekoho môže pôsobiť trochu rušivo. Avšak osobne rada dám autorke druhú šancu a síce Kulti nebola pre mňa najlepšia kniha, určite sa neradila ani medzi tie najhoršie a zaradila by som ju do príjemného priemeru v 3,5 obláčikoch


Žiadne komentáre