Čo robiť, keď nemôžete veriť ani živej duši? (Opál/ Séria Lux)

Ahojte! Úprimne už občas ani neviem ako začať novú recenziu, lebo tak často sa vrátim po dlhej dobe, že to vždy začína rovnako. V každom prípade, včera sa mi podarilo vyvrtnúť členok a nakoľko nemám reálne na výber a som svojim spôsobom ,,nútená“ sedieť za počítačom, rozhodla som sa dobehnúť resty a konečne vám porozprávať o knihách, ktoré som za posledné týždne či dokonca mesiace prečítala. Dnes sa pozrieme na moju milovanú Lux Sériu. 


Názov: Opál
Originálny názov: Opal
Séria: Lux
Diel: Tretí              
Autor: Jennifer L. Armentrout
Počet strán: 368
Jazyk: Slovenský 
Dátum vydania: US: 11.12. 2012/ SR:  Apríl . 2020
Anotácia: Nikto nie je ako Daemon Black. Keď sa rozhodol, že mi svoje city dokáže, netrepal len tak do vetra. Už o ňom nepochybujem. Podarilo sa nám zdolať ťažké obdobie, no spontánne sa objavujú ďalšie prekážky. Ani on však nedokáže ochrániť svojich blízkych pred nebezpečenstvom, ktoré ich čaká, ak sa pokúsia vyslobodiť milovaných.

Po tom všetkom už nie som rovnaká Katy ako kedysi. Zmenila som sa. Neviem presne, čo sa z toho nakoniec vykľuje. A počas toho, ako odhaľujeme pravdu o tajnej organizácii, ktorá je zodpovedná za mučenie a testovanie hybridov, si čoraz viac uvedomujem, že nepoznám hranice svojich schopností. Smútok zo straty niekoho blízkeho vo mne naďalej tlie a pomoc prichádza z toho najmenej pravdepodobného zdroja. Z priateľov sa stávajú úhlavní nepriatelia, ani to nás však nezastaví. Aj keby sa náš svet mal rozsypať ako domček z karát. Spolu sme silnejší... a oni to dobre vedia.


Zatiaľ čo v predošlej knihe sme riešili záhadne dôsledky toho, ako Daemon vyliečil Katy, Opál nás bližšie približuje svetu mimozemšťanov a hybridov, ktorý ako hlavná hrdinka zisťuje, je skúmaný viac ako si ktokoľvek myslel.  Všetko sa mení a Katy prichádza na to, že dôverovať v podstate hocikomu, je viac ako nebezpečné. A kým Katy a Deamon riešia ich vzťah a nebezpečenstvo, ktoré je na každom rohu...Dawson je odhodlaný zachrániť Bethany. Aj keby to malo znamenať, že ohrozí každého okolo neho. Kým sa však nenaskytne možnosť na spoluprácu. Otázka je, čo je cena a či je možná obojstranná dôvera. 

Katy je pred čitateľa od prvej knihy postavená ako ten typ hrdinky, ktorú síce všetko okolo desí, ale aj tak do všetkého ide. To môže byť pre niektorého čitateľa príjemné (nakoľko pri Katy sa stretnete aj s reálnym pocitom strachu) alebo otravné (lebo ide do všetkého aj keď to vyzerá ako hlúposť). Nikdy som ju reálne nevnímala ani ako jedno a ani ako druhé. Vždy to bolo niekde na pomedzí. Svojimi chybami vynikala z hromady dokonalých hrdiniek, na druhú stranu ich v mojich očiach robila až často a bola som na to príležitostne naštvaná. Stále však nerobila toľko zloby, aby mi kazila zážitok z čítania, čo nie je až tak ťažké, ak máte zlého rozprávača. Navyše viem, kam sleduje jej osud a skrátka na ňu nemôžem byť naštvaná.

Občas zabúdam, že až do štvrtého dielu bol Daemon v podstate vedľajšia postava, ktorej myšlienky sme reálne nepoznali. Vždy to do mňa len tak náhodnetrkne. Myslím si, že práve Opál ukáže toho pravého Daemona, ktorého ste mohli v Ónyxe pomaly spoznať a čo sa týka prvej knihy len výnimočne zahliadnuť. Vždy som to brala ako výsledok ich vzťahu a jeho vzťahu zo súrodencami. Tým sa dostávame k zvyšku postáv. Dopredu upozorňujem, že ak ste knihu ešte nečítali, môžu byť pre vás nasledujúce zmeny spojlerom. Kým v predošlých dvoch knihách sme boli zvyknutý na milú a veselú Dee, Opál nám ukazuje jej zničenú verziu. Musím povedať že síce som jej správanie chápala, sama som cítila bolesť z odlúčenia, ktoré medzi Katy a Dee nastalo. No kým sa nám Dee vzďaľovala do popredia prichádzal Dawson, ktorý bol, minimálne podľa mňa, dokonalým strašiakom. Predstavoval potencionálnu budúcnosť pre Katy a Deamona – ukážku toho, ako dopadajú ľudia, ktorí prídu do priameho konfliktu so systémom. Samozrejme, knihy Jennifer sú minimálne pre mňa známe väčším množstvom postáv, ktoré sa mihnú. Niektoré zohrali väčšiu rolu ako iné. Niektorých návrat vás naštve a na niektoré sa v budúcnosti budete môcť tešiť viac.

Nie je žiadnym tajomstvom ako milujem túto sériu. Nikdy nebolo. Preto som vždy neskutočne nadšená z faktu, keď vidím, ako sa ľudom táto séria páči a  ľudia si kupujú výtlačky. Naozaj je pre mňa Jenniffer jedna z tých autoriek od ktorej si prečítam všetko. Pri tempe akým vydáva knihy, to je úprimne trochu ťažšie a som dosť pozadu, ale pomaly sa do toho dostávam. Jenniffer je autorka, ktorá možno nesadne každému, ale faktom ostáva že akonáhle vám sadne, jej knihy chcete čítať ako po masle. Väčšinu jej kníh mám vždy prečítanú v otázkach hodín, je jedna z tých, pri ktorej sa rada vraciam naspäť a naozaj ich prečítam znova od prvej do poslednej strany. Úprimne sa vždy bojím, či je pre ľudí stále táto séria zaujímavá aj po tých rokoch. Bude sa im páčiť? Pretože často si hovorím, že nie len môj literárny vkus, ale všeobecne YA publikum sa posunulo. Ale potom si uvedomím, že napriek tomu, že Lux podlieha pod určité klišé okamihy ,,svojej doby“, stále je dobrá. Aj po toľkých rokoch. Stále si myslím, že by bolo lepšie použiť najnovšie obálky, ale myslím si,  že za tak krátky čas si Lux vybudovala dosť dôstojnú základňu fanúšikov, ktorí sa k sérií budú radi vracať a myslím si, že to otvára dvere aj pre iné série od Jennifer. Napríklad Spin-off Lux série či iné. Knihe nechýba potrebná romantika, na ktorú si už fanúšikovia mohli zvyknúť, vlastne sa dá zaručene povedať, že práve v tejto knihe jej budete mať viac ako v predošlých. Povedala by som, že Opál bol pre mňa asi najslabšou knihou celej série. Možno kvôli tomu, že aj napriek tomu, že sa tam stále niečo dialo, nemalo to pre mňa až také akčné výboje, ako mali predošlé diely, ktoré možno práve nemali tieto neustále akčné scény. Ale viete čo? Tie posledné strany? Tie mi to plne vynahradili.

Opál čitateľovi oproti predošlým dvom predošlým dielom prinesie oveľa viac romantiky, väčšie dejové zvraty, ktorých sa však čitateľ môžu trochu presýtiť, a koniec pri ktorom budete lapať po dychu a zúfalo prosiť o pokračovanie. Užijete si jazdu plnú tajomstiev, boja a prekvapivo jednoduchých ľudských záležitosti. Opál ma od KN 4, 5 *


Za poskytnutie recenzného výtlačku, ešte raz veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Zelený kocúr. Knihu si môžete zakúpiť TU

Žiadne komentáre