A teraz o tom, ako sa mi Zárezy smrti zarezali priamo pod kožu.


Šťastný nový rok,  kuriatka moje! Dúfam, že ste si pod stromčekom našli to, čo ste chceli a aj niečo viac ako ste chceli a do dnešného dňa v poriadku dožili! Ak ste sledovali Knižné nebo na FB, tak určite viete, že už 21.12  ma doma čakal balík od Slovartu....až do soboty (24.12) ste spolu so mnou čakali a tešili sa zo Zárezov smrti. A ja som si povedala, že to teda začnem čítať.....A aj som to dočítala, hneď v tú noc 😇😂 A tak vám prinášam recenziu na fenomenálne Zárezy smrti! Usaďte sa, pripútajte a vyrážame na cestu do galaxie!


Názov: Zárezy Smrti
Originálny názov: Carve the Mark
Autor: Veronica Roth
Séria: Zárezy Smrti
Diel: Prvý
Počet strán: 528
Anotácia:  Vo svete, kde panuje násilie a neprávo, v galaxii, v ktorej niektorí nažívajú v priazni osudu, má každý človek špeciálny dar. Kým väčšina dokáže vyťažiť zo svojho daru čo najviac, Akosa a Cyru pre ich dary zneužívajú.
Cyra je sestrou tyrana, čo vládne bojovnému národu. Má dar bolesti a sily, čo jej brat zneužíva, aby tyranizoval svojich nepriateľov. Cyra má však na viac, ako byť nástrojom v bratových rukách. Vzdoruje, je rýchlejšia a bystrejšia, než hockto predpokladá.
Akos pochádza z mierumilovného národa a je nadovšetko oddaný rodine. Hoci ho ochraňuje jeho neobyčajný dar, keď ho s bratom chytia vojaci vyslaní Cyrinou rodinou, Akos sa snaží len o jediné – zachrániť najskôr brata na úkor vlastného bezpečia. Akos sa tak v sekunde ocitá uprostred Cyrinho sveta, kde panuje neopísateľné nepriateľstvo medzi ich rodinami a národmi.
Akos a Cyra stoja pred rozhodnutím – pomôcť si navzájom a prežiť, alebo priniesť jeden druhému skazu.

No...Ani poriadne neviem, kde začať. Je toho toľko, čo by som vám chcela povedať! Myšlienky mi behajú hlavou a ja sa ich snažím utriediť, ale úprimne, pokiaľ nebudem držať pokračovanie v rukách ..... áno, toto vám viem určite povedať už teraz: Budete chcieť pokračovanie. Určite... Ale aby sme si to tak zhrnuli, prečo ho vlastne budete chcieť?  Popravde, je ťažké opísať celý svet, ktorý je tu vykreslený a rovnako aj osudy, ktoré sprevádzajú hlavných hrdinov. Jedna planéta, dva národy a dva úplne rozdielne spôsoby života. Zatiaľ, čo Akos nažíva v takpovediac pokojnom národe, tak Cyra je obklopená násilím, zlom a smrťou.  Keď v Galaxií, kde sa nachádza niekoľko obývaných a niečím výnimočných planét, vyjde na povrch pravda o osudoch niekoľkých výnimočných ľudí, všade nastane chaos. Toto odštartuje krvavý začiatok dvoch hlavných hrdinov, ktorých život je viac prepletený, akoby niektorí z nich dvoch chcel. Obaja niečo chcú a hlavne chcú obaja prežiť- na to však potrebujú pomoc toho druhého a aj napriek tomu, čo ich to oboch môže stáť, sa do toho spoločne púšťajú. Krutosť, smrť, nepriateľstvo, nenávisť či odhodlanie, priateľstvo a pochopenie aj to všetko sprevádza hlavných hrdinov celým príbehom cestou po galaxií. A to všetko bude sprevádzať aj vás.

Ako som už spomenula, Akos a Cyra sú navonok rozdielne osoby, ktoré sú aj rozlične vychované.
Akos o bojoch skôr počúval než by sa ich naozaj zúčastňoval a Cyra bola ich priamou súčasťou, dokonca bola zbraňou svojho brata v boji. Kniha mala k môjmu prekvapeniu duálny pohľad, pričom moje srdiečko radostne poskočilo. Takto sme mali možnosť nahliadnuť obom postavám do hláv. Cyra mi ako charakter padla viac ako Akos, alebo aby som bola možno konkrétnejšia, jej som prišla na chuť skôr, ako jemu. Páčilo sa mi, ako sa z nevinného dieťaťa, ktoré nevidelo všetko to zlo, napáchané jej rodinou, stala tajomná mladá žena, ktorá bola doslova zbraňou v zlých rukách. Aj napriek všetkému si však zachovala svoje určité osobné kúzlo a vieru v to, ako jej národ vyzeral kedysi a ako by mal vyzerať. Sama o sebe bola veľmi chytrá. Vlastne by som ju opísala, ako sa hovorí: Tichá voda brehy myje. Bola síce tichá, mnohí sa jej báli a brali ju ako bezduchú a hlúpu zbraň jej brata (vrátane neho), ale naozaj to bolo všetko naopak a stačila len mala iskrička, aby vzbĺkla a ukázala samú seba celej galaxii. Čo som si však cenila viac bolo, že najprv ju mohol takto vidieť Akos a čitateľ- skôr ako hocikto iný. A to bol aj dôvod, prečo mi prirástla k srdcu. Nechcem, aby to vyznelo tak, že Akos sa mi nepáčil, len spočiatku mi to prišlo tak, že nemá až tak zaujímavý príbeh alebo v respektíve korene, ktoré by ho vyformovali do takého charakteru, ktorý by ma doslova ohromil. A možno je to pravda, možno to tak naozaj bolo. Ale v priebehu knihy mi to on sám vyvrátil. Bol tichý, ale pritom rozmýšľal nad každým krokom, ktorý urobil. Bol dokonca natoľko opatrný, až som sama jeho úmysly prekukla v poslednej chvíli, ak vôbec. (Povedzme, že dedukcia nie je moja silná stránka 😁) Jeho odhodlanie zachrániť brata, po všetkom, čo sa stalo, bolo takmer až dojemné a jeho sila prežiť bola nákazlivá. Prišlo mi to, ako keby Akos vstúpil do deja s pár základnými črtami, ktoré sa počas knihy vyvíjali, zatiaľ čo Cyra ich mala mnoho už od začiatku, no odhaľovala to po kúsku a to ich postavy odlišovalo. Boli to dve odlišné postavy, ale obe mi do  deja padli a nedokázala som si predstaviť, že by tam neboli, alebo jedného z nich niekto nahradil.

Pýtate sa, či táto kniha mala veľa vedľajších postáv? No, samozrejme, že áno. Ktorá z kníh od Rothovej ich nemala veľa? Už ma ani neprekvapuje, že takmer každá postava, ktorá bola v knihe spomenutá nejako ovplyvnila buď postavy, alebo samotný dej. Samozrejme, niektorým postavám sa Veronica venovala viac ako iným, hlavne takým, ktoré zohrali alebo zahrajú ešte len veľkú rolu v celom príbehu. Ryzek, samotný tyran, bude podľa mňa ešte veľmi zaujímavý charakter- či prekvapí? To neviem. Pri tejto autorke ja radšej nepredpokladám už nič. Eijeh, Akosov brat prechádza zmenou celým príbehom a úprimne, na to, ako to s týmito dvoma dopadne sa teším a neviem sa dočkať rozuzlenia. A samozrejme, je tu ešte také množstvo postáv! Jorek, Teka, Cisi, Isae, Sifa a  mnoho ďalších postáv, čakajúcich či na vyrozprávanie svojho príbehu, alebo na obrátenie deja úplne iným smerom. Pretože knihy, ktoré Veronica píše, nikdy nie sú LEN o dvoch ľuďoch, aj keď sa to tak môže zdať. Vždy ide o komplex postáv, ktoré tvoria dej.  Samozrejme, občas je veľké množstvo postáv na dve veci, ale ak si s nimi vie autor šikovne poradiť, ide to jedna radosť.  A Veronica to vie, vedľajšie postavy sa vyskytujú v správnych chvíľkach, nenarušujú dej, pekne a postupne doňho vstupujú. Z každej z nich ide ten správny feeling- Má to byť zlá postava, áno mate z nej ten pocit. Je za ňou viac, ako sa zdá? Verte mi, spoznáte to na nej.

Tak mesiac alebo dva dozadu som tak akurát vedela, že Rothová vydáva novú knihu. Nepoznala som názov, obálka a dej ma vôbec nezaujímali. Nejako som po divergencií na ňu nemala chuť. Popravde, s odstupom času sa mi Divergencia nezdala až TAK dobrá ako z počiatku. Nechcem povedať, že by nebola dobrá, ale ako keby všetko to nadšenie z nej jednoducho..opadlo, a preto som sa do tejto knihy vôôôôbec nehrnula. Až potom som si na nete všimla trailer a hovorím si: ,,Nah, stratím len tak minútu svojho života.“ A než som sa nazdala, do pol hodiny som mala zistené o čom to je, kedy to vychádza a akú to ma obálku. Teda bola som zvedavá, nie tak, že by som odškrtávala dni do vydania, ale predsa len zvedavá. Keď sa zjavila príležitosť, že možno mi ostane jeden recenzný výtlačok, tak si hovorím aaaa prečo nie? Dajte to sem!  A potom prišiel záhadný balíček od Slovartu a v ňom bol recenzný výtlačok a ja som sa pustila do čítania....To teda bola jazda. Zabudla som, aký je čas, zabudla som si zobrať antibiotika, zabudla som, že mám narodeniny! Jednoducho som čítala a čítala, odrazu bolo pol šiestej ráno a ja som bola psychicky mimo. Zmohla som sa len na: Wow, chcem dvojku....

Dokonca som si v strede knihy povedala, že ani nepotrebujem romantiku...JA! Ja, čo potrebujem romantiku aj vo večerníčku, aby som bola spokojná! Až tak sa mi to páčilo a stačili mi pokojné priateľské vzťahy! Je vidieť, že Veronica už čo-to napísala, poučila sa z predošlých chýb. Myslím si, že prvý triumf pre túto knihu je, že Veronica vymyslela úplne nový svet. Pokiaľ viem, inšpirovali ju Hviezdne vojny, čo je aj poznať. Planéty v Galaxií sú nezvyčajné a originálne. Zápletka s určeným osudom a darmi prúdu jej tiež výrazne hrajú do kariet. Spočiatku som bola mimo - vlastne už hneď po prvej strane, ale sama som sa poučila a pozrela dozadu - Takže nebojte, je tam slovník. Myslela som si, že opisy mi budú prekážať. Nikdy som na ne moc nebola, radšej som, ak sa tam niečo deje, ale tu som si ich plne uvedomovala a snažila si to všetko predstaviť. Pretože ide o úplne nový a výnimočný svet.  A toto je výhoda toho, ak si autor vytvorí vlastný svet. Jeho pravidlá, jeho vízia, ktorá nejde s ničím porovnať- avšak musí si to ustriehnuť, samozrejme. A všetci vieme, že táto autorka to vie.  A samozrejme, prirátajme si sem autorkin chytľavý štýl písania a tadáá nový bestseller je na svete! A jasné! Nezabudnem spomenúť, že z toho, ako to končí, vás asi rovno trafí a budete prosiť o zmrazenie, aby ste nemuseli čakať mučivé mesiace do vydania pokračovania....ktoré ešte ani nemá názov či presný dátum vydania!


No, myslím si, že ste z recenzie pochopili, že ma táto kniha príjemne očarila a plne si ma podmanila. Neviem, či to bolo tým, že som od nej nemala veľké očakávania a či by ma oslovila aj  v opačnom prípade. No pevne verím v tú druhú možnosť. Zaujímavá dejová linka, dobre podané a spracované postavy a krásne vykreslený nový svet (Teda viac svetov). Ak ste Divergenciu milovali, predpokladám, že prepadnete aj tejto knihe a ak ste ju nemilovali....tak dúfam, že tejto knihe dáte šancu a obľúbite si ju o niečo viac! A ak by to nebolo jasné....Zárezy smrti letia galaxiou na piatich obláčikoch! Och! A nezabudnite! Zárezy smrti vychádzajú už 17.1! Nenechajte si ich ujsť! 

Lebo, toto chce mega-obrovské obláčiky!

Za poskytnutie špecialného recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete zakúpiť na TOMTO mieste! 



3 komentáre

  1. Ahoj alebo Dobrý deň  
    Píšem článok o najlepších slovenských knižných blogoch, a vybrala som aj tento...Písala som ti na FB, tak ak si správu nájdeš, prosím, ozvi sa mi.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ahoj! Táto informácia ma veľmi potešila! Bohužiaľ tvoju správu nemôžem nájsť o.O Idem to ešte pozrieť, možno mi to na počítači nabehne :D

      Odstrániť
    2. Taaaak nenabehlo :o Mohla by si mi napísať na môj mail? majka7991@gmailbodkacom :D

      Odstrániť